Spinns syfte är att belöna PR-arbete som bidrar till att utveckla branschen i Sverige. PR-arbetet ska därför vara nytänkande, ha sin utgångspunkt och tyngd i förtjänad kommunikation och kunna uppvisa mätbara resultat kopplat till verksamhetsmålen.
Årets arbetsgivarvarumärke ska genom egna och/eller förtjänta kanaler ha ökat/stärkt bilden av ett företag eller organisations roll som arbetsgivare i relevant målgrupp.
Årets IR-kommunikation har ökat intresset för bolaget hos investerare eller analytiker vilket lett till t.ex. ökad handel i aktien, ägarspridning eller analystäckning.
Årets hållbarhetskommunikation ska ha kommunicerat ett företags hållbarhetsarbete (inkl socialt ansvarstagande) genom främst egna och förtjänade kanaler – på ett sätt som stöttar deras affär/verksamhet.
Årets innovation har använt banbrytande innovation och/eller teknik för att lösa kommunikativa utmaningar.
Årets realtidsaktivitet ska på ett relevant och kreativt sätt ha svarat på, deltagit i och/eller förstärkt en händelse, kulturell eller nyhetsmässig, som skett i omvärlden. Den kommunikativa insatsen ska ha skett via förtjänade eller egna kanaler.
Årets internationella har sitt ursprung i Sverige och ska på ett kreativt sätt marknadsfört produkter eller tjänster till flera länder med tydlig effekt på kort och/eller lång sikt.
Årets konsument-pr ska genom egna och förtjänade kanaler ha marknadsfört produkter eller tjänster till konsumenten på ett kreativt och relevant sätt med tydlig effekt på kort och/eller lång sikt.
Årets business to business ska genom egna och förtjänade kanaler ha kommunicerat produkter eller tjänster till företag och organisationer på ett kreativt och relevant sätt med tydlig effekt på kort och/eller lång sikt.
Årets integrerade ska kreativt ha utnyttjat olika kanalers möjligheter för att bilda en effektiv helhet i syfte att nå affärsmålen.
Årets thought-leader har genom egna och förtjänade kanaler lyckats positionera ett företag som expert i en specifik fråga, område eller bransch – på ett sätt som stöttar deras affär/verksamhet.
Årets samhällsinformation har skapats av eller på uppdrag av någon offentlig verksamhet i Sverige. Genomförandet ska ha ökat kunskapen om en företeelse eller ändrat ett beteende bland medborgarna genom främst egna och förtjänade kanaler.
Årets non-profit har på ett kreativt och effektivt sätt skapat resultat för någon intresse-, medlems- och branschorganisations varumärke och verksamhet.
Årets varumärkesbyggare belönar långsiktigt kommunikationsarbete som byggt varumärket över flera år genom främst egna och förtjänta kanaler. Även bidrag som deltagit inom andra kategorier tidigare år välkomnas.
Årets rookie PRECIS styrelse utnämner årets nykomling i branschen. Kriterierna är att personen har arbetat högst tre år som konsult och har spelat en betydande roll i idé- och strategiarbete eller i genomförandet av ett visst kundprojekt.
Årets kund är en uppdragsgivare som har visat nyfikenhet och mod inför vad PR är och kan vara. Genom att ha varit en framsynt beställare är hen ett gott föredöme som kan inspirera en hel bransch. Även i denna kategori utnämner PRECIS styrelse vinnaren.
Årets bästa PR väljs ut av juryn bland alla de inkomna bidragen.