Årets kategorier 2023
Spinns syfte är att belöna PR-arbete som bidrar till att utveckla branschen i Sverige. PR-arbetet ska därför vara nytänkande, ha sin utgångspunkt och tyngd i förtjänad kommunikation och kunna uppvisa mätbara resultat kopplat till verksamhetsmålen.
För samtliga kategorier gäller att kommunikationsinsatserna i första hand ska ha skett i egna och/eller förtjänade kanaler. När kommunikationsinsatsen stöttats med annonsering, betald spridning eller samarbeten ska detta tydligt anges i case-beskrivningen.
Årets arbetsgivarvarumärke
ska ha ökat/stärkt bilden av ett företag eller organisations roll som arbetsgivare i relevant målgrupp.
Årets business to business ska ha kommunicerat produkter eller tjänster till företag och organisationer på ett kreativt och relevant sätt med tydlig effekt på kort och/eller lång sikt.
_____Årets hållbarhetskommunikation ska ha kommunicerat ett företags hållbarhetsarbete (inkl socialt ansvarstagande) – på ett sätt som stöttar deras affär/verksamhet.
_____Årets innovation har använt banbrytande innovation och/eller teknik för att lösa kommunikativa utmaningar.
_____Årets integrerade ska kreativt ha utnyttjat olika kanalers möjligheter för att bilda en effektiv helhet i syfte att nå affärsmålen.
_____Årets internationella har sitt ursprung i Sverige och ska på ett kreativt sätt marknadsfört produkter eller tjänster till flera länder med tydlig effekt på kort och/eller lång sikt.
_____Årets IR-kommunikation har ökat intresset för bolaget hos investerare eller analytiker vilket lett till t.ex. ökad handel i aktien, ägarspridning eller analystäckning.
_____Årets konsument-pr ska ha marknadsfört produkter eller tjänster till konsumenten på ett kreativt och relevant sätt med tydlig effekt på kort och/eller lång sikt.
_____Årets non-profit har på ett kreativt och effektivt sätt skapat resultat för någon intresse-, medlems- och branschorganisations varumärke och verksamhet.
_____Årets realtidsaktivitet ska på ett relevant och kreativt sätt ha svarat på, deltagit i och/eller förstärkt en händelse, kulturell eller nyhetsmässig, som skett i omvärlden.
_____Årets samhällsinformation har skapats av eller på uppdrag av någon offentlig verksamhet i Sverige. Genomförandet ska ha ökat kunskapen om en företeelse eller ändrat ett beteende bland medborgarna.
_____Årets thought-leader har lyckats positionera ett företag som expert i en specifik fråga, område eller bransch – på ett sätt som stöttar deras affär/verksamhet.
_____Årets varumärkesbyggare belönar långsiktigt kommunikationsarbete som byggt varumärket över flera år. Även bidrag som deltagit inom andra kategorier tidigare år välkomnas.
_____Årets kund* är en uppdragsgivare som har visat nyfikenhet och mod inför vad PR är och kan vara. Genom att ha varit en framsynt beställare är hen ett gott föredöme som kan inspirera en hel bransch. PRECIS styrelse utnämner vinnaren.
_____Årets rookie* utses av PRECIS styrelse. Kriterierna är att personen har arbetat högst tre år som konsult och har spelat en betydande roll i idé- och strategiarbete eller i genomförandet av ett visst kundprojekt.
_____Årets bästa PR väljs ut av juryn bland alla de inkomna bidragen.
_____*endast medlemmar i PRECIS