Årets arbetsgivarvarumärke
Guld: Tre Sverige med Hundzonen för Tre Sverige
Juryns motivering: Om inte människan får komma till sin bästa vän, får bästa vännen komma till kontoret och göra en trevlig arbetsgivare ännu trevligare med maffig medieuppmärksamhet på köpet.
Silver: Jung Relations & Adlibris med Den stora läsutmaningen för Adlibris, Bonnier Carlsen, Natur & Kultur, Rabén & Sjögren
Årets hållbarhetskommunikation
Guld: Post med Football Lowlights för AIK Fotboll
Juryns motivering: Vad kan vara modigare än att visa upp sin sämsta sida på en fullsatt hemmaplan?
Denna insats fick en stående highlight av juryn.
Silver: Jung Relations & Adlibris med Den stora läsutmaningen för Adlibris, Bonnier Carlsen, Natur & Kultur, Rabén & Sjögren
Guld: Prime Weber Shandwick med Happy Birthday from Earth för Husqvarna
Juryns motivering:Det är ju en sak att lära tusentals gräsklippare att sjunga en födelsedagsvisa för ett födelsedagsbarn på en annan planet. Men hur får man ens idén som är så spejsad så att den är genial? Ett mysterium som självklart ska belönas med guld.
Silver: Wenderfalck med Bröst- och pungmeditationen för Apotek Hjärtat
Guld: Gullers Grupp med Ljudet av en kris för Myndigheten för samhällsskydd och beredskap
Juryns motivering: En myndighet som entusiasmerar ungdomar med trist budskap? Öh, det går ju fetbort.
Men denna myndighet vände krisen till en framgång och fick budskapet att flyga.
Silver: Jung Relations med Henke vs Benjamin för Procter & Gamble
Guld: Prime Weber Shandwick med Happy Birthday from Earth för Husqvarna
Juryns motivering: Storyn var episk, kunde gjort Netflix och världens reklamproffs gröna av avund. Det lilla barnet övergivet och ensamt på födelsedagen när en armada av gröna robotar stämmer upp. Inte ett öga torrt.
Ja må detta tävlingsbidrag leva.
Silver: Stendahls med The Hypnotic Cinema för Göteborg Film Festival
Guld: Prime Weber Shandwick med Happy Birthday from Earth för Husqvarna
Juryns motivering: År 1689 grundades bolaget. 333 år senare blev det en global snackis, inte minst bland plantetens egnahemsägare tack vare denna kaxiga och coola kampanj.
Silver: Prime Weber Shandwick med Århundradets fest för Fotografiska
Guld: BCW med Plastslöjd för Tekniska museet, Håll Sverige Rent & Hand in Hand
Juryns motivering:Tänk vad det går att skapa av en petflaska, en tom glasslåda eller ett gammalt fodral. Bland annat går det att skapa engagemang och uppmärksamhet.
Denna kampanj täljde i plast, men vann guld.
Silver: Gullers Grupp med Oslagbart läge för Unizon
Guld: Jung Relations med Din Prisvakt för PrisjaktJuryns motivering: Även i de mörkaste stunderna finns möjligheter. Det gäller också den svartaste dagen på året, Black Friday. Här såg vinnaren möjligheten att avslöja bluffare och förklara krångliga regler för konsumenterna. Med en kampanj från höften blev vinnaren en uppmärksammad hjälte. Väl värt högsta pris i kategorin.
Silver: JMWGolin med #Swedengate för Lidl
Guld: Narva Communications med Riktlinjer för Positiv Påverkan för DoveJuryns motivering: Vinnaren har länge stått upp för kvinnors rätt att få se ut som de gör. Vinnaren tog nu sin position till nya höjder och utfärdade självsäkert regler för bildförsköning och fick medierna och influerarna med sig. Bravo!
Silver: Wenderfalck med Vardagsekonomen för ICA Banken
Guld: Post med Den Allmänna Idrottsklubben för AIK FotbollJuryns motivering: Från gärsgårdseriens kval och stök gnagade laget fram sitt varumärke från botten till toppen.
Silver: Wenderfalck med Omtanke från Hjärtat för Apotek Hjärtat
Caroline Malmsjö, Jung Relations
Juryns motivering: Årets Roockie har sadlat om från finans till PR och har med framgång jagat rätt pris. Efter två år i branschen uppträder hon som en erfaren rådgivare med förmåga att ingjuta förtroende, utveckla strategi och driva projekt. Hennes passion för PR gör henne till en självklar prisvinnare.
Prime Weber Shandwick med Happy Birthday from Earth för HusqvarnaJuryns motivering: En jordnära gräsrotsrörelse som blev en tårdrypande hymn som singlade sig fram genom solsystemet till en strandad vän i sanden. Vilken pr-jury kan motstå sådant?
Det här är baske mig en av planetens finaste kampanjer under året.