Guld: Jung Relations med Bättre Begagnat för Blocket
Juryns motivering: Juryns motivering: Här har man gjort allt by the book. Ett imponerande och hållbart hantverk som bygger en cirkulär framtida position.
Guld: Wenderfalck med Skin for skin för Apotek Hjärtat
Juryns motivering: Som sig bör i denna kategori har vinnaren tänkt utanför boxen. Eller snarare tänkt sig in i den box där den reklamtrötta målgruppen faktiskt befinner sig. Och där har vinnaren levererat budskap som tagits emot med öppna armar.
Guld: BCW med “Badläge” för Trygg-Hansa
Juryns motivering: Egentligen är det sjukt att den här kampanjen ens behövs. Men vi vet ju alla hur lätt det är att bli uppslukad av sin telefon. Det är inte okej för föräldrar när det gäller bad och barn. Inga pr-åtgärder sparades när vinnaren gjorde något åt problemet. ((Guldläge för kampanjen badläge och vinnaren Trygg-Hansa)).
Guld: Stendahls med “The Isolated Cinema” för Göteborg Filmfestival
Juryns motivering: Tech och mat är två av vår tids stora trender. Lägg därtill dejting och en kamera – låt stå en stund i kylskåpet och du har ett vinnande recept inte bara i Spinn utan även långt utanför landets gränser.
Guld: Post med “VI E AIK” för AIK Fotboll
Juryns motivering: Det här är en vågad halvvolley rakt upp i krysset. En fullträff som får målgruppen att jubla och bränna av en bengal…och köpa årskort trots publikstopp.
Guld: New Normal med “Stoppa Kattastrofen“ för Djurskyddet Sverige
Juryns motivering: Här har vi kampanjen som på ett briljant sätt gör hunden till kattens bästa vän i kampen för jämlika djurlagar.
Guld: New Normal, med “Ljusa Minnen” för Fonus
Juryns motivering: Ibland får man gå ett extra varv och hugga i när kartan ritas om. Det är vi många som har fått göra under pandemin. Ingen har dock tänt 19 765 ljus för de människor som inte själva kunde. Förutom vinnaren i Årets realtidsaktivitet.
Guld: Pack Train med “Den nya spelplanen” för SDHL
Juryns motivering: Så klart att någon borde ta på sig ledartröjan i kampen för en jämlik sportsponsring. Nu har SDHL gjort jobbet och för alltid ändrat spelplanen med Spinn-juryn som hejarklack.
Guld: BCW med “Trygg-Hansa: Innovationer som ger ringar på vattnet” för Trygg-Hansa
Juryns motivering: Att bygga ett varumärke som går att lita på, det får man göra med många ringar små, eller kanske snarare ett helt gäng livbojar och minst en innovativ kampanj per år. År efter år.
Bella Goldman, på Lidl.
Juryns motivering: Utifrån initierade insikter och ett strategiskt budskapsarbete, har årets pristagare lyckats väcka uppmärksamhet och skapat engagemang, men framför allt fått människor att förstå och tycka om företaget.
Nellie Östman, på Springtime-Intellecta
Juryns motivering: Årets rookie är en person som gillar att göra många olika saker och som medvetet sökt sig till vår bransch för att kunna göra det. Hon har ett brett synsätt på vad arbetet innebär och fångar ständigt upp perspektiv från såväl kunder som målgrupper. Hos årets rookie går kreativitet och analys hand i hand. Årets rookie är en lösningsorienterad person som trots kort tid i branschen har blivit en mycket viktig kugge på den byrå där hon arbetar och har starkt bidragit i viktiga kunduppdrag.
New Normal, med “Stoppa Kattastrofen” för Djurskyddet Sverige
Juryns motivering: För den här kampanjen höjde juryn sina tassar och utropade unisont: MJAU, katten så bra den här kampanjen är.