• Tävlingen
    • Tävlingen
    • Kategorier
    • Bedömningspunkter
    • Bidragsinnehåll
  • Juryn
  • Nomineringar
  • Vinnare
    • 2021
    • 2019
    • 2018
    • 2017
    • 2016
    • 2015
    • 2014
    • 2013
    • 2012
    • 2011
    • 2010
    • 2009
    • 2008
    • 2007
    • 2006
    • 2005
    • 2004
  • Spinn
    • Information
    • Pressrum
  • Kontakt
2019
Årets non profit
Guld: Stendahls med The World’s Most Claustrophobic Cinema för Göteborg Film Festival

Juryns motivering: Det här är genomtänkt, det här är genomarbetat, det här är grandiost och globalt, det här är non-profit-klassens epic-split. Kampanjen som gav juryn och målgruppen rysningar. En riktig pr-klassiker.

Silver: Det, med #minandraidrott
för Riksidrottsförbundet

Årets digitala kampanj
Guld: Perfect Fools med Grönborg Live för Oddset – Svenska Spel Sport & Casino

Juryns motivering: Med en alltigenom digital distribution, interaktion och inte minst en digital talesperson, var det en verklig lågoddsare att denna kampanj skulle vinna kategorin Årets Digitala kampanj.

Silver: Wenderfalck med Refrigerdating för Samsung

Årets integrerade kampanj
Guld: JMWGolin/Acne/Starcom med Delifresh Plant Beef för Max Burgers

Juryns motivering: Inte en kanal var torr på budskap, inte en möjlighet att kommunicera produkten slarvades bort. Och det fanns en bärande story med twist i grunden. Det är just så här årets integrerade kampanj ska se ut.

Silver: Stendahls med The World’s Most Claustrophobic Cinema för Göteborg Film Festival  

Årets internationella kampanj
Guld: Wenderfalck med Refrigerdating för Samsung

Juryns motivering: Tech och mat är två av vår tids stora trender. Lägg därtill dejting och en kamera – låt stå en stund i kylskåpet och du har ett vinnande recept inte bara i Spinn utan även långt utanför landets gränser.

Årets konsumentkampanj
Guld: Jung Relations med Vi Skapar Historia för Adidas

Juryns motivering: Det genialiska med vinnarkampanjen i Årets Konsument är att den får individen som använder produkten att växa till en större människa. Och vem vill inte bli större människa? Det ville ju både konsumenterna och fotbollslandslagets spelare.

Silver: Edelmann Deportivo Sthlm med Old Milk för Coop

Årets innovationskampanj
Guld: Perfect Fools med Grönborg Live för Oddset – Svenska Spel Sport & Casino

Juryns motivering: Är det innovativt att aktivera sitt sponsorskap genom att använda lagledaren i landslaget som virtuellt tv-ankare med en egen kanal? Ja, det är klart att det är. Kristallklart.

Silver: NORD DDB med Marriage Unblocked för Björn Borg

Silver: Wenderfalck med Feel the sound för Samsung Electronics Nordic

Årets realtidskampanj
Guld: JMWGolin med Game of Thrones Anti Spoiler-kit för Telia

Juryns motivering: Med en påpasslig kampanj som pluggade rakt in i landets största snackis, placerade vinnaren sig i Spinns tron. Då vi juryn vill undvika en spoiler säger vi inte mer om vinnaren nu.

Årets samhällsinformationskampanj
Guld: Familjen med Mönstringslinsen för Rekryteringsmyndigheten

Juryns motivering: Det finns fönsterkuvert med lappar och det finns mobiler med appar. När det gällde att mobilisera denna unga målgrupp visste vinnaren vad den skulle använda sig av och juryn kan bara göra givakt och honnör och på stället marsch på samma gång. 

Silver: Gullers Grupp med Yalla! Körkortför Trafikverket

Årets thought leader
Guld: JMWGolin med Vi kan alla bli mer klimatpositiva för Max burgers

Juryns motivering: Det här är sannolikt den viktigaste expertrollen ett företag kan ta på sig i dag: Att vara ledande inom sin bransch på att förbättra klimatet. Den rollen har årets vinnare tagit på sig och på ett så föredömligt sätt att man har blivit en internationell förebild. Det här är viktigt på riktigt.

Silver: Spotlight med Kvdbil: Begbilsexperten för Kvdbil

Årets Varumärkesbyggare
Guld: Nord DDB med Delicato för Delicato

Juryns motivering: Det kan finnas spår av tråkig reklam, men juryn lyckades inte finna något.  Med en humor sötare än sirap, mer väloljad än smörkräm, med en skyhög ohälsomedvetenhet och pärlsockrad sirlighet, träffar årets varumärkesbyggare rakt in målgruppens mag-känsla om och om igen.

Silver: BCW med Varumärket som klev upp ur ankdammen för Egmont Publishing

Silver: JMWGolin med Allt annat är olidligt! För Lidl

Årets kund
Helene Schöldsten, kommunikationschef på WSP.

Årets kund har en väldigt klar uppfattning om vad PR kan åstadkomma och har lyckats övertyga den egna expertorganisationen att det inte är den som vet bäst som vinner, utan den som säger det bäst.

Årets rookie
Aynur Isayeva, Gullers Grupp

Årets rookie har mycket god insikt om kommunikation som verktyg och har en vilja att i framtiden ännu mer utforska skärningspunkten mellan traditionell och datadriven kommunikation. Årets rookie är.

Årets bästa pr-kampanj

Stendahls med The World’s Most Claustrophobic Cinema för Göteborg Film Festival Det här är världens mest klaustrofobiska Spinn-vinnare. Någonsin.

Navigation
Vinnare
Jury
Nomineringar
Tävlingen
Spinn
Galan
Kontakt
Kontakt
+46 739 85 00 26
anna-karin.hedlund@precis.se
Arrangör

Sponsorer