Här är en liten film från galan.
Här är bilder från galan! Går bra att använda om man hänvisar till Locksén Visuals som fotografer @LocksenVisuals på antingen facebook eller Instagram. Vid andra medier så hänvisar ni till www.LocksenVisuals.com.
Årets business to business-kampanj
Guld: BCW med PU:REST för IVL Svenska Miljöinstitutet
Juryns motivering
Alla konsulter som vill ut och sälja vill ha goda argument med sig i portföljen. Här fick konsulterna en låda öl brygd på vatten från toan. Det borde få kunderna på fall.
Silver: Abby Priest med The Lost Typography of Bauhaus för Adobe
Årets non-profitkampanj
Guld: Beyond Communication med Stoppa skitsnacket för Locker Room Talk / Nõberu of Sweden
Juryns motivering
Om man ska vinna årets non-profit- ska man inte snacka skit.
Silver: Narva Communications med Om jag var socialminister för Barncancerfonden
Årets content marketing
Guld: Kärnhuset med En annan Anna för Assistans för dig
Juryns motivering
Årets vinnare i content marketing har lyckats skapa content som väcker alla känslorna på en och samma gång. Årets vinnare har lyckats visa vad rehabilitering handlar om: kampen om att komma tillbaka.
Silver: BCWmed Allt Utom Matchen för Unibet
Silver: Graviz med Glashuset i öknen för Guardian Glass
Årets influencerkampanj
Guld: Jung Relations med Berg flyttar ut för Svenska Spel
Juryns motivering
Influeraren i denna kampanj var inte hemma utan jobbade på bortaplan. Det var ett udda grepp som gick hem hos juryn och gav uppdragsgivaren en fullträff i pr-krysset.
Silver: BCW med Allt Utom Matchen för Unibet
Årets innovationskampanj
Guld: Gullers Grupp med The Raoul Wallenberg Algorithm för Raoul Wallenberg Academy
Juryns motivering
Med hjälp av artificiell intelligens kunde en framliden svensk hjälte göra en ny viktig insats och ta en central plats i de globala ledarnas diskussion. Vem hade trott det på 40-talet då Raoul Wallenberg kämpade för att rädda liv i Europa.
Silver: Prime Weber Shandwick med The Cabin Cure för Visit Sweden
Silver: Wenderfalck med Unspoil Me för Samsung
Årets integrerade kampanj
Guld: IQ med Fotboll utan Fylla för IQ
Juryns motivering
Den här kampanjen tar begreppet integrerad kampanj till en ny nivå. med Facebook, workshops, poddar, partnerprogram, skådespelare och blåsa i mätare, fick IQ inte bara en kampanj utan ett helt åtgärdsprogram mot fylla på fotbollsmatcher.
Silver: Narva Communications med Om jag var socialminister för Barncancerfonden
Årets Konsumentkampanj
Guld: Prime Weber Shandwick med Surfbältet för Tele2 Sverige
Juryns motivering
Alla med lite halvtråkiga produkter och tjänster behöver en story att berätta för konsumenterna. Och vilken fantastisk story gick det inte att hitta i Norrland. Även för en teleoperatör.
Silver: Wenderfalck med Unspoil Me för Samsung
Årets Socialamedierkampanj
Guld: Gullers Grupp med The Raoul Wallenberg Algorithm för Raoul Wallenberg Academy
Juryns motivering
Vinnaren är inte bara en kampanj utan ett verktyg för alla som vill kompensera gnällspiken Donald Trumps arga inlägg på sociala medier.
Silver: BCW med Allt Utom Matchen för Unibet
Årets samhällsinformationskampanj
Guld: IQ med Fotboll utan Fylla för IQ
Juryns motivering
En riktig samhällsinformationskampanj når och mobiliserar alla målgrupper som ska påverkas, alltså av kommunikation. Det är Fotboll utan Fylla ett skolexempel på
Årets varumärkesbyggare
Guld: JMWGolin med Sveriges godaste burgarkedja för MAX Burgers
Juryns motivering
Vilket 50 årskalas! På festmenyn stod bland annat klimatburgare, en helgrön restaurang, en pr-kock och en retrorestaurang. Grattis, säger juryn.
Silver: Jung Relations med Henke & Shoulders för Procter & Gamble
Årets Kund
Malin Selander Kommunikationschef Tele2 Sverige
Juryns motivering
Årets kund flyttar gränsen för vad pr är framåt. Denna kund är inte inlåst i traditionell definition utan ser PR som en tydlig och viktig del av hela marknadsmixen. Ett partnerskap där byrån är en förlängd arm av kommunikationsavdelningen är en självklarhet för denna kund. Årets kund är prestigelös i vem som gör vad, är transparent kring beslut, finansiering och vägval. Genom att bryta upp byrå- och kundlogiken och därmed på riktigt jobba tillsammans, förändras synen på vad ickeköpt kommunikation är och kan åstadkomma.
Årets Rookie
Jonas Persson på JMWGolin
Juryns motivering
Årets rookie njuter av variationen och oförutsägbarheten i arbetsuppgifterna – att allt möbleras om konstant är utmaningen och mycket av glädjen i arbetet. Förmågan att kombinera den gamla skolans hantverk gällande medierelationer och redaktionella texter med spetskunskaper inom digital och visuell kommunikation gör att årets rookie mycket väl kan ha branschrekord för sin i ålder i att leverera TV-soffor. Framåtandan exemplifieras av att årets rookie i framtiden ser sig som ledare för en egen byrå eller partner på den nuvarande.
Årets bästa PR-kampanj
Guld: BCW med PU:REST för IVL Svenska Miljöinstitutet, Nya Carnegiebryggeriet och Carlsberg Sverige
Juryns motivering
Årets vinnare står för en riktig bragd och genom att ha lyckats omvandla avloppsvatten till en kristallklar pr-brygd som gav uppdragsgivaren publicitet över Sveriges gränser.
Silver: Gullers Grupp med The Raoul Wallenberg Algorithm för Raoul Wallenberg Academy