Årets innovationskampanj
Guld: Jung Relations med ”Den nya rikssvenskan” för Lernia
Juryns motivering
Vad är egentligen viktigast – vad man säger eller hur man säger det? Vårt sätt att kommunicera utvecklas ständigt, och det är inte alla som får chansen att hänga med. Årets innovationspris är ett talande bevis för att vårt snack verkligen kan bli en snackis.
Silver: FLB Europa med ”Chiara Organica” för Spendrups
Silver: POST/King med ”Let’s Talk” för Cloetta
Årets bästa PR-kampanj
Guld: ORD & BILD med ”Det ojämnställda priset” för Fotografiska
Juryns motivering
Det vinnande bidraget visade beslutsamhet, och satsade modigt allt på PR som kärna. Genom att öka insatsen med 13%, vann de tusenfalt tillbaka. En enkel ekvation som summeras med högsta vinsten.
Silver: Jung Relations med ”Den nya rikssvenskan” för Lernia
Årets Influencer
Guld: Cohn & Wolfe med Kolla bollarna för Ung Cancer
Juryns motivering
Ett välplanerat litet ”misstag” på Instagram satte bollarna i viral rullning och gav uppmärksamhet till ett ämne de flesta av helst undviker. Fast vi inte borde.
Silver: Edelman Deportivo med #dittnamn för adidas och Svenska Fotbollförbundet
Årets bästa Konsumentkampanj
Guld: ORD & BILD med ”Det ojämnställda priset” för Fotografiska
Juryns motivering
Det är inte alltid en hög prispunkt ger den bästa avkastningen. Men genom att riskera halva målgruppen, så vinner denna kampanj hela kategorin.
Silver: Rippler Communications med ”Bullens Beer Banger” för HKScans/Bullens
Årets business to business
Guld: Abby Priest med ”The Original Brushes of Edvard Munch” för Adobe
Juryns motivering
Vinnaren förlitar sig bokstavligt talat på hantverket i sin kampanj, genom att väcka liv i en 100 år gammal mästares verktyg för att inspirera nutidens proffs.
Silver: Jung Relations med ”Den nya rikssvenskan” för Lernia
Årets Socialamedierkampanj
Guld: Jung Relations med ”Oddsets partiska kommentatorer” för Svenska Spel/Oddset
Juryns motivering
Genom att kasta objektiviteten i papperskorgen, och låta känslorna styra, har Årets vinnare tagit second screen användandet in i matchen.
Silver: Actionist med ”Bullens Beer Banger” för Bullens
Årets integrerade kampanj
Guld: Jung Relations med ”Henkes hårresande konkurrens” för Procter & Gambler
Juryns motivering
Här pratar vi om en följetång som ständigt överträffar sig själv. Så också denna gång. I år dubblades insatsen och kommunikationen gick fram i alla kanaler och juryn behövde inte slita sina hår.
Silver: Prime/DDB Stockholm med ”Gör Donken” för McDonalds
Årets samhällsinformationskampanj
Guld: Garbergs Malmö med ”Kidish” för Landskrona stad
Juryns motivering
Den vinnande kampanjen löser på ett ambitiöst sätt ett problem nutidsvuxna brottas med. Nämligen att förstå vad barnen prata om på sociala medier. På så vis kan föräldrar och andra vuxna förhindra nätmobbning.
Silver: Wenderfalck med ”SVT Dold” för SVT
Årets non-profit
Guld: Markus med ”Bakom Fasaden” för Kvinnojouren Ellinor
Juryns motivering
Den vinnande kampanjen i Årets non-profit låter tystnaden tala så att alla ska förstå hur det känns bakom fasaden. Och det kändes.
Årets varumärkesbyggare
Guld: Cohn & Wolfe med ”Carlsberg Non-Alcoholic” för Carlsberg Sverige
Juryns motivering
Årets vinnare har genom systematiskt PR-arbete lyckats ifrågasätta fördomar och omdefiniera gamla sanningar. Med en långsiktig satsning på engagemangsdriven kommunikation, har vinnaren förändrat både attityder och beteenden. Detta är ”probably the best” varumärkesbyggande satsning vi har sett!
Silver: Gullers Grupp med ”Vi gör skillnad” för Vårdföretagarna
Årets Content marketing
Guld: Jung Relations med ”Sportsvenska för invandrare” för Svenska Spel
Juryns motivering
Årets vinnare i kategorin har skapat innehåll som gör något svårt enklare – och samtidigt öppnar nya arenor för språkbildning och integration.
Silver: Gullers Grupp/Rodolfo med ”Travsnack” för ATG
Årets Rookie
Per Frykebrant på Juno Public Relations
Juryns motivering
Årets rookie tycker att det bästa med att arbeta som konsult i vår bransch är det ansvar och den glädje som det innebär. Med rejäl målmedvetenhet, stort kundfokus och en vilja och förmåga att nå målgruppens hjärta vill årets rookie nå ut även utanför vår bransch med ansvarsfull kommunikation. Årets rookie är Per Frykebrant på Juno Public Relations.
Årets Kund
Annelie Söderberg, Renault Nordics AB
Juryns motivering
Årets kund köper löpande in emotionell och kulturellt relevant kommunikation för att komma under huden på sina målgrupper. Personen ifråga är inte rädd för att föra en kamp internt och externt för att förändra synen på kommunikation.
Årets Kund är någon som förutom en stor portion mod och nyfikenhet också har viljan och orken att genomföra förändringar i sin egen organisation och i branschen. Utöver detta har Årets Kund en stor förmåga att peppa sitt team till nya stordåd!